Kap.7: Kjøreprosessen

Kjøreprosessen er en kontinerlig prosess som pågår så lenge du holder kjøretøyet i bevegelse. Følgende fire elementer er av betydning; "Sanse - oppfatte - avgjøre - handle" .

Sanse:

De sansene som nyttes under kjøring er din kinestetiske sans, likevektsans, hørsel og syn.

Kinestetisk sans

Likevektsans

Hørsel

Syn

90 % av informasjonen vi skaffer til veie gjennom sansene våre henter vi gjennom synet.
Vi mennesker har et sidesyn som dekker ca 180o radius.
Dette sidesynet kan ikke brukes til noe annet enn å oppfatte noe innenfor synsfeltet vårt. For å stadfeste hva dette er, må vi benytte skarpsynet som utgjør ca 3 % av det totale synsfeltet.

For hver gang vi flytter blikket rundt, tar det øyet og hjernen ca 1/10-dels sekund å fokusere og oppfatte hva det er vi ser dersom et objekt er i ro.
Vi kan trene opp øyet til å oppfatte mer av det som foregår i sidesynet, men du vil uansett være nødt til å lære deg å bruke blikket ditt svært aktivt for å få med deg all nødvendig informasjon når du kjører utrykning.

Kap.7: Se-regler\se-teknikk
  1. Se langt fram
    1. Å se langt framgir deg en bedre retningsstabilitet, det vil si at du holder bilen på stø kurs. Mange nye bilførere sliter med at de vingler litt på vegen, og det kan ofte skyldes at blikket ikke er rettet langt nok fram. Du skal se så langt fram som du har mulighet til.
  2. Beveg blikket
    1. Å bevege blikketer viktig for å innhente informasjon. Å ha blikket stivt festet på et punkt kan føre til at du går glipp av viktig informasjon om trafikken og vegmiljøet framover. Beveg blikket ofte for å forsikre deg om at du har fått med deg all nødvendiginformasjon.
  3. Få oversikt
    1. Ved å se langt fram og bevege blikket ditt vil du få et helhetligoverblikkav trafikkbildet, slik at du kan fokusere på det som er av betydning for din kjøring. Ser du for lenge på en detalj, kan du fort overse noe og det er lett at bilen går dit du ser.
  4. Bli sett og forstått
  5. Se alltid etter en løsning / utvei

Lær riktig se-teknikk ved å kjøre 8-tall på en åpen plass!

Picture

Finn en åpen plass og finn noe dere kan svinge rundt. Det kan være alt fra en papirlapp som ligger på asfalten til en lyktestolpe eller liknende.
Kjør 8-tall rundt to punkter. Plukk deg ut et par punkter litt lenger vekk, dette kan være et tre, søppelbøtte eller noe annet du ser litt lenger bort på plassen. I vårt tilfelle har vi plukket oss ut to punkter vi har kalt A og B.
Hvis vi følger den gule bilen rundt svingen, er målet å se riktig, samt å komme korrekt ut av svingen. Det vil si at bilen skal ha direkte kurs mot punkt A når du har rettet opp svingen.
Du skal ikke ha kurs 2 meter til siden for punktet, men ha en kurs som tilsier at du vil treffe punktet "head on" hvis du hadde fortsatt fremover.

De grønne pilene illustrerer hvor blikket ditt skal være i de forskjellige fasene av svingen. De røde illustrerer hvor du ikke skal se!

Du må alltid se dit du svinger!
Den eneste måten du kan vite hvor mye sving du behøver for å komme direkte mot målet, er å se på målet. Forsøk så tidlig som mulig å få øye på punkt A og B alt ettersom hvilken vei du svinger.
VANLIGE ELEVFEIL

Blikket faller, og svingen blir upresis
For å unngå at blikket faller ned på bakken, kan du for eksempel sette en teip tvers over frontruten, eller tegne en strek med en whiteboard-penn omtrent i nesehøyde. Si til eleven at blikket skal holdes over streken inntil han/hun venner seg til å holde blikket frem og ikke ned.

Svingen blir upresis fordi eleven ikke flytter blikket mot målet
Se til at eleven vrir hodet tidlig i den retning dere skal svinge. Se langt frem, og finn målet tidlig. Elevene har som regel erfaring fra sykling, ridning eller mopedkjøring.
Snakk om retningskurs og hvordan de klarer å holde stø kurs ved nevnte aktiviteter. Hva skjer med kursen om man for eksempel ser ned på framhjulet på sykkelen mens man sykler? Hva skjer hvis man låser blikket på noe på venstre eller høyre side mens man sykler? Da blir det vanskelig å holde balansen, og kursen blir ustø. Ofte skjener man til den siden man titter.

Eleven har ujevne svinger
Eleven får «flere» svinger i en og samme sving. I svinger er det viktigå se i den retningen man har tenkt å føre bilen. Svinger veien til høyre, må også blikket være mot høyre. Er svingen uoversiktlig på grunn av trær eller annet, må man forsøke å «se rundt» trærne. Da bruker man blikket omtrent på samme måte som når man «spionerer » på noen rundt et hushjørne.

• se-reglene
    • Se langt frem og beveg blikket. Sjekk speilene og blindsonen. Se etter plan B. Kommuniser med fartsendring og lys.
    • (Se langt frem, beveg blikket, ta overblikk, se etter en utvei, bli sett og forstått.)
  • når jeg ser langt frem er det lettere å holde stø kurs, samt oppfatte situasjoner tidlig
  • i tettbygd strøk bør du se...så langt frem gaten rekker
  • på landevei bør du se...omtrent 400m frem
  • i mørket bør du forsøke å se...lenger frem en kjørelyset rekker
  • se i speil og blindsone før du...skifter felt, svinger i et kryss eller på annen måte flytter deg til siden
  • se i bakspeilet før du...bremser
  • blindsone:området ved siden av og bak kjøretøyet som en ikke kan se i midtspeilet eller sidespeilene.
  • du bør kunne forutse hva som skjer de neste _ sekundene i trafikken:ti sekundene
  • se alltid etter _ , så du har en plan om noe skjer:utvei

Undertemaer:

Kjøreprosessen:

Relatert label A:

Filter by label

There are no items with the selected labels at this time.